Essències maristes
Essències maristes
Impregnen i configuren la nostra proposta educativa.
Missió, valors, estil
La missió marista consisteix a evangelitzar a través de l’educació. L’educació és un mitjà excel·lent per acompanyar els infants i joves en les etapes en què es posen les bases del que serà la seva vida i, de retruc, la de la societat futura. És l’oportunitat d’oferir un camí de creixement personal que els ajudi a descobrir la dimensió de l’altre, la dimensió de la comunitat propera i global, les dimensions de la interioritat i de la transcendència, oferint la proposta vital de Jesús de Natzaret des del respecte més profund a la persona. Es tracta de donar-los les eines necessàries perquè puguin desenvolupar el seu talent i les seves competències; que puguin construir el seu projecte de vida, amb capacitat de somiar, de crear, de remuntar i superar dificultats, de transformar la realitat buscant el bé comú i la justícia global. En definitiva, es tracta que puguin tenir una vida plena, alegre i esperançada. Tota l’acció educativa que es realitza a les escoles maristes ha d’anar encaminada a aquesta finalitat. Els continguts, les matèries, les metodologies, l’organització, els espais, etc. no són més que instruments per arribar a aquesta finalitat i en cap cas els hem de convertir en un fi.

La missió marista es desenvolupa en el temps sostinguda en uns valors que la fan única. Uns valors que emanen de l’experiència genuïna de Marcel·lí Champagnat i els primers germans, inspirats i acompanyats per la figura de Maria de Natzaret. Aquests són els cinc valors que ens caracteritzen (Missió Educativa Marista, 1998):
- Presència
- Senzillesa
- Esperit de família
- Amor al treball
- A la manera de Maria
La tasca educativa als centres maristes ha de desprendre el perfum que aporten aquests valors, en els grans gestos i, sobretot, en els petits gestos. Expressen una manera d’entendre la vida i una manera de viure-la. Aporten unes claus d’èxit per a la finalitat que tenim encomanada. Uns valors que expliquen una manera de fer i que, amb el temps, esdevenen una manera de ser.
En el camí de construcció vital que els infants i joves tenen per davant, els educadors i les obres educatives maristes hi són per acompanyar-los. Acompanyar vol dir ser al costat, ser-hi present, amb consciència. Acompanyar és conèixer-los i saber personalitzar. Acompanyar és una manera d’estar que neix de saber que les persones estem connectades, que totes compartim un somni comú. És el que ens transmet l’expressió africana ubuntu: “Jo sóc perquè nosaltres som”. Acompanyar seguint l’estil de Jesús de Natzaret quan es posa a caminar amb els deixebles d’Emmaús. Acompanyar, en el nostre cas, és saber estar al costat dels més vulnerables, com ho són també els infants i joves.
L’acompanyament, doncs, ha de ser l’element més característic i tangible de la nostra proposta educativa, tant a nivell individual com grupal. Perquè això sigui així, cal comprensió profunda i determinació, tant per part dels educadors com de cada un dels centres que formen la xarxa d’escoles maristes.